Uus Kirf

(Heinz Bernard)

Uus Kirf iss soon groß Sach, dass eich muss beizeiden aanfäng:gen, fòòa alles vazeeld s´grien.

Awwa eeh dass eich iwwa d´Kirf sellwa schwäddsen will, muß wich noch ebbes loss wieren. Wenn da dadd Word „Kirf“ schwädsen, heeren da dann ach am En nenn „f“? Wie issed dann awwa, wenn da „Kirw“ leesen? Enn „w“ iss doch kään „f“. Ma vagnoddeld sich jo d´Zung. Mundart kamma nua schreiwen, wie ma s´schwäddsd. Dabei iss die Schreibweis kään Erfindung vann mia. Schunn 1931 hat Dr. A. Lehnert, ein bekannter Mundartforscher in seinem „Wörterbuch der saarländischen Mundarten“ foljend Gejeniwwaschdellung g´mach: „

Hochdeutsch                  Rheinfränkisch                        Moselfränkisch

Korb                               Kor(e)b                                    Kor(e)f

Kirmes                           Kirb, Kerb, Kärb                      Kirf

Sieb                                Si:eb                                         Siff

 

Nidd nur bei ihm finnen ma die Schreibweis „Kirf“, sonnan ach bei Nikolaus Fox, bei Karl Conrad, bei Dr Edith Braun. Machen och mòòl den Schbass unn suchen Wärda im Hochdeutschen orra im Rheinfräng:gischen, die wo am Enn en „b“ („be“) hann, dann wäären da feschdschdellen, dass s´all in uusa Mundard am En nenn „f“ hann. Dadd wiad dann in da Mehrzahl enn „w“.

So awwei awwa g´nuch lòòdamedd, eich will och jo ebbes vann uusa „Kirf“ vazeelen.

    

Friija wòòa jo d´ Kirf in manch Därfa eijendlich soon Aad Erndedang:gfeschd. Ed Fuuda un d´ Fruchd wòòaren ingedòòn, enn groß Dääl fan da Ääjawed wòòa g´schaffd, also Grund g´nuch fòòa s´ feijan.

In da Kirch hòdd ma enn großen Erndegranz, fòòa d´ Wirdschafden harren Kirwenschdraus g´hong. So lang wie Helzwella un Schwaazenholz zum Glooschda in Laudan g´heead hann, hann jo die Schwaazenholsa Wään voll Maaijen nòò Helzwella dranspordiejaren missden, daß mija kunden d´ Biergaaden uffbaun. Wie dann 1791 ed Glooschda uffg´leesd wòòad iss, had die Sach uffg´heead. Ma hann missden d´ Maaijen sellwa hollen faaren, un dòòraus had sich ed Kirwenabhollen endwiggeld. Mem läären Läädawaan sinn s´ in d´ Wald, hann d´ Waan g´schmiggd, Maaijen uffg´laad un sinn dann z´rigg ind Dorf. S´ wòòaren d´ Kirf hollen. Nadiejalich had ach um Waan enn Fäs:chin Bieja g´lee, un Ääna mem Gwedschkaschden had g´schbilld, un aandauand hann s´ geruuf:

„ Weem iß d´ Kirf?“ un die Leid an da Schdròòß hann g´schraaijd: „ Uus!“ Jedvòòarääna had gewuschd wooa draan iß, weem d´ Kirf g´hejadd. Wenn sich ääna vann den Freemen nidd dòòdraan g´hall had, dann harra sein Gnebb griid, un ma harrem d´Schlobb abg´schnied.  Vamm Hanne hòdd ma noch neischd gewuschd.

Awwa g´feijadd had ma ach frija schunn, un dad s´guds, ma hòdd d´ ganz Fawandschafd vann iwwrall hääa ing´laad. Dòòfòòa had dann ach in den Daan vòòa da Kirf ed ganz Haus um Kobb g´schdann, ed had jo missden alles picobello sinn, wenn die G´sibbschafd kumm iss. Ed iss g´schuuad, g´baggd un g´brudschdelld wòòad. Sundachs wòòa d´ groß Sagramendsbression, bei dea jeeda dabei wòòa. Wea nidd, dea hòdd ach neischd uff da Kirff s´ suchen. D´ Buden un d´ Reibaannen hann midden im Dorf g´schdann, un in jeeda Wirdschafd un in jeedem Saal had Òòwens d´ Gei gang.

 

Heinz Bernard